Seguim estirant el fil de l’obra mestra de la
Mare de Déu dels Àngels de Tortosa. Però primer fem una parada en aquesta magnifica
obra, també d’origen tortosí i que ens dóna una idea de com l’art i el
patrimoni, a principis del segle passat, va quedar en mans d’uns pocs i van
mercadejar amb ell sense cap mirament.
L’obra va ser realitzada per Pere Nicolau i
actualment forma part de la col·lecció del Museu de Belles Arts de Bilbao. Es
tracta d’un retaule on apareixen els set goigs espirituals de la Mare de Déu: Anunciació,
Nativitat, Epifania, Resurrecció, Ascensió, Pentecosta i Dormició. Tot i així a causa d’una alteració de la
col·locació dels carrers dels retaule aquesta ordenació queda mudada cronològicament.
Segons la iconografia del moment a la part central apareixeria la Mare de Déu
amb nen, possiblement una escultura, i en la coronació un Calvari o la imatge
del Pare Etern.
Es tracta d’un bon exemplar del gòtic
internacional, englobat dins de l’escola valenciana, ja que Nicolau tot i
nàixer a Igualada, desenvolupa la seva obra i instal·la el seu taller a
València entre els anys 1390 i 1408. Destaca el brillant cromatisme i l’alternança
entre el roig, verd i blau creant un equilibri elegant de gran vistositat. Posem d’exemple aqueta obra, ja que amb la Mare
de Déu dels Àngels, farien de Tortosa i de la seva diòcesi un conjunt de primer
ordre en pintura gòtica.
El cas és que “un retablo de arte local o valenciano,
por 1420, de una ermita de Tortosa”, estava en mans de Diego de León
Núñez-Robres, a la seva casa del carrer Taules Velles número 10. Gràcies a
estudis desenvolupats per Leandro Saralegui, es pot relacionar el retaule d’”arte
local” com ho descriu Elías Tormo al 1920, amb la meravella custodiat pel Museu de
Belles Arts de Bilbao. Entre el primer i l’últim el retaule va ser comprat per
un antiquari barceloní, passant a la col·lecció basca de Ramon Aras Jáuregui i
per últim al 1934 entrant a formar part de la col·lecció del museu basc.
Cèsar Favà contribueix a identificar el
propietari en la localització d’una fotografia (MNAC) realitzada per Ramon
Borrell que pertany a una fitxa que estava vinculada a una exposició que mai es
va realitzar al 1918 i que indica la seva propietat: la Marquesa de la Roca.
Maria del Pilar Rodríguez de Valcárcel y de León muller del marqués de
Montortal, era cosina i neboda de Diego de León.
No eren l’única família que posseïa a les
seves mans part de l’important patrimoni tortosí, entre les col·leccions més
destacades apareixen les d’Alfredo Grego, José Franquet, Francesc Mestre Noé,
Joan Abril i Guanyabens, Miguel Bau, Lamote de Grignon i Jaume Perepons Brunet.
Fonts imatges: museobilbao.com
Font:
C. FAVÀ. “La Mare de Dèu dels Àngels de
Tortosa i el seu pas per l’àmbit privat”. Porticum. Revista d’Estudis
Medievals NII. Barcelona, 2011.
FRANCES RUIZ I QUESADA. L'Art del 1400 i els pintor del bisbat de Tortosa. Retrotablum. Estudis d'art medieval N6. 2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada