Ens situem a l’any 1935, tot just abans de
començar el conflicte armat que destrossarà gran part del barri que avui es
coneix com a Ferreries i que llavors quedava dividit en dues parts ben
diferenciades com era el Raval de la Creu, a la dreta de la foto, i la Casota amb
el carrer Llarg de Sant Vicent com a eix principal a la part contrària.
A la foto a més de l’església del Roser, es
pot apreciar el pont de l’Estat ja acabat abans de la seva destrucció. Les
drassanes Vilàs conegudes com les de “Solapa”, envoltades de xops. Al voltant
d’aquestes el que seria conegut com el Flamenco o Royal Concert. Un cabaret d’espectacles,
que era famós per les seves dones... Cambreres com la Mary, la Sara, la Vicent
o la Pampera, on actuaven artistes, cantants i ballarines d'striptease, i les
grans partides de cartes, com recorda Miravall, al seu llibre “Dellà lo Pont de
Barques”. Al seu costat un edifici de quatre plantes que era de Francesc
Pentinat, també propietari de la sala i on normalment s’allotjaven les artistes
i noies del cabaret. Tot seguit altre magatzem dedicat a la fusta d’Enrique
Audí.
L’església del Roser va ser edificada per a
poder tombar l’antiga, que es situava al marge esquerre del riu i que donaria
espai per a crear l’accés al pont de l’Estat. Va ser projectada per Joan Abril
i Guanyabens i acabada el 1914.
Es tracta d’un temple rectangular de tres naus
i dividit en quatre trams que alberguen les capelles laterals intercomunicades
i absis semicircular. La nau central té una major alçada i per tant
l’estructura interior queda reflectida a l’exterior, on són apreciables els
contraforts amb certes similituds amb els del Mercat. Les arqueries interiors
són de mig punt i els pilars són compostos. Tota la fàbrica era de totxo vist,
tant a l’interior com a l’exterior i el terra estava pavimentat de rajola roja.
La decoració exterior jugava amb obertures
estretes i acabades amb arc de mig punt, un tant austera, però de gran efecte
estilístic reforçat per les arquacions d’inspiració llombarda, molt present al
romànic. La façana principal era rematada amb una gran creu de sis metres. A
l’interior, molta de la decoració de les capelles va ser traslladada de l’antiga
església a la nova, com la portalada barroca que va ser instal·lada a l’accés
lateral.
Del projecte inicial destaca la
torre-campanar, situat a l’esquerra de la façana i de planta quadrada de 5 x 5 metres, on s’aixecava una estructura de 53 metres d’alçada, sent
l’edifici més alt de la ciutat. Una torre majestuosa que representa l’espiritualitat
tant de l’autor com de l’edifici, dividida en cinc cossos de distinta llargària
li donàvem un aspecte gràcil i lleuger, sent el primer i el segon els més
propers a terra actuen com a peanya, amb unes simples obertures al mig de cada
tram. El següent cos, el més gran de tots, és on mostra sis obertures,
agrupades en tres i de diferents llargàries que alleugera visualment
l’estructura, per a passar al quart que conté el rellotge. Un rellotge de
quatre esferes instal·lat el 1924 per Blasco i Liza, de Roquetes. Per últim, el
cos de les campanes, amb dues grans obertures per costat i decoració molt
possiblement ceràmica que recorda al mudèjar de Terol. Aquests dos últims
cossos de la torre van ser derruïts durant la Guerra Civil.
Tot i així el
projecte inicial (segons explica el mateix Abril) constava d’uns 17 metres més d’alçada.
Un remat d’agulla amb revestiment ceràmic que hagués aconseguit ser l’edificació
més alta de la Catalunya d’inicis de segle XX.
Durant la revolta revolucionària el 1936 i els
posteriors bombardejos de l’aviació feixista italiana del 1938, el temple va
quedar parcialment enrunat. Als quaranta va ser restaurat/reconstruït per la Dirección
General de Regiones Devastadas, deixant una església amb una imatge gairebé
nova i més acord amb el nou règim dictatorial d’aquell moment.
Des del moment de la seva
construcció fins a l’actualitat no ha deixat de ser una icona de la ciutat,
tothom associa la imatge de Tortosa amb el Campanar, el Pont i el Riu.
Fotografia cedida per Faiges Albiol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada