Aquesta fotografia dels
exvots de Mig Camí pertany a un reportatge aparegut el 27 de maig del 1933, a
la Revista Estampa, ens situem en plena segona República i llavors cal contextualitzar la publicació i la revista abans d’entrar en
el curiós reportatge que es fa de la ciutat de Tortosa.
Estampa va ser una
revista il·lustrada que es va editar entre el 1928 i 1938. Un projecte engegat
per l’enginyer madrileny Luis Montiel de Balanzat.
Amb una editorial
dretana i monàrquica, la revista de reportatges amb una reproducció força
excel·lent el que pretenia era fer-la arribar al gran públic, per tant al seu
interior no hi va ver compromisos polítics aferrissats, sinó que tractarà temes
comuns a la població d’aquell moment.
A la revista es
poden trobar diferents etapes, en un primer moment i amb la voluntat d’arribar
al major nombre de lectors, la revista publica reportatges de caràcter exòtic,
pintoresc, quotidià, famosos,...
deixant de banda el caràcter centralista de l’estat, tot i ser editada a
Madrid.
En quant al seu
estil de maquetació la revista en un primer moment no troba un lloc i és editada com a publicació de societat, amb fotografies de saló. Amb una gran
col·laboració de fotògrafs d’arreu de l’estat que enviaven les seves
instantànies, que li donaven un aspecte poc personal a la revista, ja que li mancava una referència estilística
clara. Amb la proclamació
de la Segona República (1931), la revista es manté fidel a la legalitat i
comença adquirir una connotació més social abandonant els conceptes pintorescos
i exòtics de les províncies espanyoles, per a fer reportatges de la realitat i
del moment sociopolític de l’estat.
Altre aspecte a
destacar de la revista és el paper de la dona, dins del món tant canviant de
l’època, tot i no ser una revista femenina ni feminista, si que era tinguda en
compte a l’hora de publicar les notícies i els reportatges, a les diferents
publicacions al llarg del seu transcurs (10 anys) es veu com la dona deixa de
tenir un paper molt passiu a la societat del país, per a ser un agent actiu: al
món bèl·lic, laboral, a la rereguarda, polític,...
Tot i així la
tercera i última etapa de la revista des del punt de vista artístic, és el que
resulta més interessant. Aquest arranca amb el començament de la Guerra Civil,
la revista és confiscada per les Joventuts Socialistes i la lluita centrarà
tota la seva informació tant a nivell gràfic com escrit, a més d’incloure
reportatges de publicitat encoberta de la Unió Soviètica. Passa a formar part
del grup de revistes que il·lustraran el conflicte com van ser: La Vanguardia,
Aire, Moments, Campanya, Exercit del Poble, El Día Gráfico, El Sol, La Voz,
Mundo Obrero o l’ABC en les seves dues versions,...
Estampa es
converteix en una publicació dinàmica on la maquetació en moltes ocasions queda
desbordada, on la fotografia deixa de ser una mera representació per agafar una
potencialitat expressiva de la realitat. Evoluciona i comença a mostrar un
estil més personal, també més cosmopolita i relacionat amb les corrents
d’avantguarda de la resta del continent com són el Dadaisme i els
Constructivisme, mostrant uns fotomuntatges més avançats a la manera de
l’alemany John Heartfield i el valencià Josep Renau. Com a referents més
immediats la revista Estampa, s’emmirallava a les publicacions estrangeres de
L’Illustration, Regards, Ce Soir, Life... on publicaven entre altres fotògrafs
de la talla de Capa, Taro i Chim on la Guerra Civil era un dels temes destacats.
En quant a la participació i col·laboració de fotògrafs amb la revista Estampa
hi trobem diferents autors com Alfonso, Hermanos Mayo, Centelles, Badosa,
Benítez Casaux,... i un gran nombre d’anònims que enviaven els seus reportatges
des del front.
La revista deixa de
publicar-se quant el conflicte bèl·lic comença a ser més cru, els seus últims
números van destinats a la Batalla de Terol, a partir d’aquell moment la Guerra
Civil serà seguida majoritàriament per publicacions estrangeres, un cop acabat
el conflicte la revista no tornarà a obrir-se ja que no obté els permisos
necessaris imposats pel nou règim feixista.
Totes les imatges han estat estretes de la Hemeroteca Digital de la Biblioteca Nacional d'España, on es poden consultar tots els números de la revista Estampa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada