Amb aquesta entrada donarem pas a una sèrie
d’entrades on totes elles versaran sobre els ponts fixos que travessaven l’Ebre
català en època moderna.
A diferència d’altres llocs de la conca de
l’Ebre, a la part baixa mai es va bastir un pont fix i si ho van intentar o fer
no va quedar constància del fet: ni arqueològica, ni documentada.
Ni els romans, ni visigots, ni musulmans i
tampoc els cristians d’època mitjana, van si més no intentar-ho, sempre van
tenir prou amb el pas de barques, potser pels cabals, o per la geologia i
profunditat no s’ho plantejaven. O bé per altre costat van pensar que era
millor preservar el riu com una gran autopista pel transport de les
mercaderies i un pont no hagués fet altra cosa que nosa pels vaixells que
circulaven amunt i avall pel riu.
És així com el pont de barques va anar
sobrevivint com a únic pas de transit rodat semi-fix fins a època moderna, el
1892. Sent el quatre de juliol d’aquell any, el dia que va haver l’accident
premeditat o no, del seu incendi i destrucció. Però els ponts que van ser
pioners per travessar l’Ebre van ser els del ferrocarril al 1867 per Tortosa i
el 1892 per Garcia-Móra la Nova.
Si fem un llistat cronològic del ponts moderns
de l’Ebre català, són:
- Tortosa. Pont del Ferrocarril 1867, substituït per altre més modern el 1913. Dinamitat el 1938.
- Garcia. Pont del Ferrocarril 1892(?). Sense informació de si va ser volat o bombardejat.
- Tortosa. Pont de la Cinta 1895. Dinamitat el 1938.
- Tortosa. Pont de l’Estat 1999, accessos 1911. Dinamitat el 1938.
- Móra d’Ebre. Pont de Ferro 1918. Dinamitat el 1938.
- Amposta. Pont Penjant 1921. Bombardejat el 1938.
Els lectors ja han entès que aquesta
destrucció tant massiva de passos fixos de l’Ebre català deriva del conflicte
de la Guerra Civil, situació que es farà molt crua i brutal durant els mesos de
la Batalla de l’Ebre, quedant el territori pràcticament assolat.
Amb aquests articles intentarem crear petites
càpsules de memòria al respecte d’aquest tema i oferir-vos imatges dels mateixos
ponts.
Encerclades trobareu les imatges dels ponts, ja volats i bombardejats exceptuant el pont del Ferrocarril de Garcia-Móra la Nova.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada