Si un és de fora o del lloc, al passar per l’eix
de l’Ebre, es pot preguntar d’on ve la toponímia del Pla de l’Estació. Quelcom al
llegir Estació directament fa una associació
a vies de trens i ferrocarrils, però allà, ni una cosa ni l’altra.
Per esbrinar la toponímia de l’actual zona
industrial i comercial, a la dreta del riu, cal remuntar-se als anys 40 del
segle passat.
Ja durant la guerra a l’any 1938 les obres de
la línia van començar a realitzar-se novament, sobretot per a donar suport a
les forces feixistes de Franco al front de l’Ebre. Un cop acabada la guerra i
en la dura postguerra, s’intenta donar l’últim impuls al ferrocarril de la Vall
de Zafan. S’apropien de la idea de connexió ferroviària de Tortosa amb Sant
Carles de la Ràpita, que el tramvia anteriorment no va poder realitzar. Comunicant
l’interior d’Aragó i Saragossa amb l’eix del Mediterrani, fent de Tortosa un
nus ferroviari de connexió i amb sortida al mar.
Per aquesta raó la línia necessitava una
important zona de mercaderies, la qual queda determinada en el plànol adjunt al
text; l’actual Pla de l’Estació.
Els treballs van continuar fins al 1942,
aquests estaven realitzats per batallons de presoners de guerra. Quedant finalitzat
el tram d’Alcanyís-Tortosa, amb un total de 128km. La connexió amb el mar mai es realitzarà, d’aquell
tram sols queda l’esplanació i el nom.
Tot i que l’estació de Tortosa va servir de terminal,
en aquest punt entre la Raval de Cristo, Roquetes i Tortosa, es pretenia
construir una important estació de mercaderies pròpia de la Val de Zafan, que
permetria el tràfec i la connexió entre les ciutats de València, Tarragona,
Barcelona i el Port dels Alfacs.
Plànol de l’estació de mercaderies de la Val
de Zafan, ha estat cedit per una persona que ha volgut col·laborar amb aquesta
temàtica ferroviària, que estem desenvolupant actualment.
Font del plànol: Cartoteca Digital.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada