Fototípia Thomas


Josep Thomas i Bigas (Barcelona, 1852 – Berna, 1910). Va ser el fundador d’una de les més grans impremtes de tota Europa.

Es poden destacar dues èpoques: a la primera amb J. Serra i Pausas (dibuixant), M. Joaritzi (enginyer) i H. Mariezcurrena (fotògraf), fundà la Socientat Heliogràfica Espanyola (1875), que va introduir en l’Estat la tècnica de la fototípia, en obres com l’Àlbum de l’Exposició Universal de Filadèlfia o l’Àlbum pintoresch i monumental de Catalunya, editat per L’Assosiació Catalanista d’Excursions Científiques. També va estar en contacte amb els avanços de París, estudiant al taller de Gillot, que va desenolupar la tècnica del fotogravat. La Societat va ser la primera empresa en reproduir fotografies en llibres i revistes amb la tècnica que en aquell moment es deia heliografia i més tard s’anomenaria fototípia.


Portada i fototípia de la Biblioteca de Poblet, del l'Àlbum pintoresch.

La segona etapa la desenvolupa a partir del 1880. Es dissol la Societat i funda el seu propi establiment primer a la Gran Via i posteriorment a un edifici en propietat projectat per Domènech i Muntaner al carrer Mallorca de Barcelona, cal a dir que Josep Thomas va estudiar arquitectura, que formava part de la burgesia i tenia una estreta relació amb l’arquitecte, el seu segon fill es casaria amb la filla de Muntaner.


Amb el seu nou negoci i el nou edifici 1898 van treballar tres generacions d’impressors Thomas. Va esdevenir una de les imprentes més grans d’Europa treballant totes les tècniques conegudes fins al moment com la colografia, autotípia, litografia, cromotípia, fototípia i de les primeres en aplicar la tricromia és a dir la conjunció del tres colors primaris per crear tota la gama cromàtica. També treballa embolcalls, etiquetes, anelles, etc., per a empreses tabaqueres de l'Amèrica Llatina, però sobresortí en l'edició de llibres i revistes d'art com La Il•lustració Catalana, Pèl&Ploma, Forma, Museum i la col•lecció de monografies El Arte en España. Reflectí de forma perfecta l'estètica modernista en la majoria dels seus treballs.
A més de ser la Casa amb major producció de tarjetes postals de tot l’Estat que van des de finals del S. XIX fins als anys 40 del S. XX.


Galeria de reproducció fotogràfica, al carrer Mallorca.


La fototípia és un procés d'impressió fotomecànica crealt al 1856 per Alphonse Pitevin i posteriorment perfeccionat per Joseph Albert.


Alphonse Poitevin 1819/1882

La tècnica de reproducció consisteix a estendre per un vidre una emulsió fotosensible de gelatina bicromatada sotmesa a cocció, que després era impressionada mitjançant contacte amb el negatiu. La gelatina es feia més insoluble a les zones transparents, així la tinta s'absorbia amb major facilitat en les zones transparents. És un procediment límitat al deteriorar-se la gelatina durant el procés, però encara així la tirada podia arribar a les 500 còpies.
Aquesta tècnica va donar pas al gravat en relleu i a més permitia la introduir el fotgravat i clixés tipogràfics.


Escena de Tristan und Isolde (1865). Josep Albert 1825/1886




Així doncs aquesta és la presentació d'una de les col•leccions de postals més importants que s’han fet de la ciutat de Tortosa. I per començar publiquem la número 1. “ Abside de la Catedral y Vista panoràmica”.


Una de les vistes més clàssiques de la ciutat, des de la Punta del Diamant amb la catedral i el seu sostre de teula, les cases que encara existien de l’absis, els edificis de la canònica, el Mercat, el riu i el pont del ferrocarril. La fotografia la datem als anys 10 del segle passat, ja que en ella surt la Casa Grego de Pau Monguió 1907/1908

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...