La nevada del 62.

En aquesta entrada els trens travessant Tortosa. El pas elevat de l’Avinguda Generalitat. Interessant de veure a l’operari maniobrant el canvi d’agulles.


Font del mapa la Cartoteca Digital.

Font de la imatge. Baix Ebre i Montsià Antics, Facebook

La construcció del ferrocarril la Vall de Zafan

Al febrer del 2013 ja vam publicar aquesta foto de la construcció de la línia de Ferrocarril de la Vall de Zafan però pensem que torna ser rellevant publicar-la per mostrar el fet de construcció d’aquestes línies ferroviàries actualment desaparegudes. 


Ara la tornem a publicar amb la situació en la que es va realitzar, tot just a la sortida de Roquetes, a la coneguda Vall del Marquès. 

De Tortosa a Alcanyís

Fotografia del tren que feia el trajecte conegut com la Vall de Zafan, es a dir de Tortosa a Acanyís.


La foto està realitzada a l’estació de Tortosa a la dècada dels anys 60 del segle passat, on podem veure una  preciosa locomotora a vapor de la sèrie 201. A més la fotografia és interessant ja que ens deixa veure part de la ciutat: com és el recent inaugurat Seminari, una part del depòsit de trens actualment desaparegut i cap a la dreta de la imatge al turó el fortí d’Orleans i a nivell del carrer Cervantes el modernista garatge Cervera.

A més en aquestes entrades relacionades amb el transport ferroviari inclourem un plànol on marcarem la situació de la foto, (cercles concèntrics en color morat).

Font del mapa la Cartoteca Digital.

Font de la imatge. Baix Ebre i Montsià Antics, Facebook

Urna de Sant Crescenci, de la Seu de Tortosa

Peça que forma part del Tresor de la Catedral, una peça de plata en el cos de sant Crescenci, de procedència romana o genovesa datada al 1624, amb el remat de la Mare de Déu de la Cinta. Va ser donada pel cardenal Espínola el 15 d’octubre del 1626, portant els seus escuts.


Durant la Guerra Civil, com la resta del tresor va ser inventariada i custodiada per l’Ajuntament republicà, amb el número 12 i dipositada el 22 de juliol de 1936. Aquesta va ser inventariada per mossèn Solé amb el títol d’Objectes d’art de la Seu de Tortosa disposats a l’Ajuntament el dia 22 de juliol de 1936 i que posteriorment seran dipositats al Banc d’Espanya al carrer Cervantes.

Com es sabut algunes de les peces amb el guirigall final de la Guerra van dispersar-se i amb això i allò encara no han retornat al seu lloc original, quedant perdudes per algun lloc inconcret del planeta Terra.

Aquesta en concret va ser recuperada el 15 de maig del 1939, al Palau Nacional de Montjuïc de Barcelona, retornant a la Seu de Tortosa.

Fotografia de Lucien Roisin.

Massip, Jesús. El tresor de la catedral de Tortosa i la guerra civil de 1936. Publicacions Abadia de Montserrat.

L’Alhambra tortosina

Era la forma popular en la que es coneixia els salons del Palau Capmany, on s’albergava la seu del Centro Dertosense o Casino de Tortosa.


Uns salons amb un estil neoàrab a la planta noble del Palau, construïts al 1868 per Josep Grifoll. És l’època on surten diferents associacions a la ciutat aglutinadores de la burgesia i les activitats de relació social i culturals; com ara el Centre de Comerç al 1899 i l’Ateneu 1905. Tot i l’acceptació de la decoració i la fama dels mateixos, no perdurarà fins als nostres dies aquesta recreació de l’estil nassarí als salons del Palau. El que si hi podem trobar encara és la decoració del patí emmanisada i font central. 

Un exemple d’aquelles activitats la podem trobar per exemple a la premsa local del 18/02/1885, és carnestoltes i al diari de la Verdad hi trobem: El lunes fué el último de los bailes de màscaras, que han tenido lugar en la sociedad el Círculo. Su elegante salón árabe lucia mas sus afiligranados arabescos con la belleza y encantos del sin número de lindas mascaritas. No desmereció en nada de los que hemos descrito estos días. Sobre la tirante lona blanca bailó la juventud polkas y rigodones hasta las cuatro de la madrugada que el walz final del programa anunciaba el término de la fiesta. 

Font de la imatge: Ilercavònia.

Qui té roba per rentar?

Una bona foto d’un dels oficis que han evolucionat fins als nostres dies. Aquesta foto és de l’any 1928 i mostra part de les dependències de la Bugaderia Besalduch, al carrer Croera possiblement a una de les cases que van ser ensorrades als any 30 del segle passat, per obrir l'actual Cosra de Capellans al riu. D'allí es traslladà al Carrer Rasquera al barri de Remolins. La tintoreria va tancar fa 24 anys.


Fotografia publicada gràcies al grup de Facebook Baix Ebre i Montsià Antics, i que la portem pel simple fet de veure treballar aquests homes envoltats de palanganes, piques, roba penjant d’estaques, raspalls, pantalons, armilles, jaquetes, camises, aixetes, gibrells, garrafes revestides d’espart... Pura poesia, d’un negoci del nucli antic desaparegut.


Fotografia de Ramon Borrell i Codorniu. 

La plaça Estudis, plena de festa.


Dues imatges dels Cantaires de l’Ebre a la plaça dels Estudis, als anys 50.

A la de dalt al fons podem veure el carrer de la Mercè i a la segona, la pujada al carrer Felip Neri. 
Les fotografies han estat cedides per Bonaventura Amat. 

El riu gelat, II

Sort que aquell dia de gener tant gelat rondava per Tortosa, Bonaventura Masdeu i va fer les fotos al gel del riu.


Era el gener del 1891, si en l’altra fotografia es podia veure tot el sector nord de la ciutat, amb aquesta el que podem veure és la façana fluvial de llavors. Una façana on destaca el Palau Episcopal, la del Hostal (integrat a palau al SXVIII), la casa de l’Aduana o General separades pel pont de Barques. A continuació tota una sèrie d’habitatges abocats al riu que no han perdurat fins al nostres dies.

Una configuració de la ciutat que restava petrificada gairebé des d’època mitjana, una fotografia molt interessant d’observar, sobretot pels detalls: persones arrambades a la barana del pont per veure el gel baixar, la popa d’un llaüt amarrat amb l’agullot i l’arjau amb el gel lliscant riu a baix. 
La foto no és de gaire bona resolució però si parem atenció hi podem veure el nom de la barca (a la dreta de la imatge) a la seva galta; senzillament aquella era la Nº2, de les vuit que configuraven el pont. 

Completem l'entrada amb un text que ens aporta Hilari Muñoz, que pertany als arxius de la catedral i ens explica perfectament com aquest fenomen es va anar reproduint-se al llarg del temps, segurament a causa del mateix pont de Barques que parava la corrent i facilitava el fet de crear gel crespat al riu. El text de 1694 és d'una bellesa notòria i diu: ... Dilluns a 11 de janer 1694, aparegué lo riu de lo pont de barques en amunt fins a la horta de Pimpí, cosa de tir de mosquet poch més o menos, tot gelat ab una vista hermosa que feya lo gel en dit tret, perquè no estava llis com un safareig o bassa, sinó crespat y blanch com la neu, de manera que pareixia haver nevat sobre lo gel, que fou admiració a tots quant lo veren. Y de gruxa lo gel allí al pont de 16 y 17 palms. Y lo mateix dia, tement que dit gel no arruhinàs lo pont, fou llevat y arrimat a la part de la pexera, y al apartarlo del gel, causà molt ruido per los cruixits que donava y se afonà la segona barca del cap de dellà. Y durà cosa de tres dies lo anarsen riu avall lo gel.. Sort de que el fet anés repetint-se durant tres segles fins tenir la tecnologia de la fotografia a les nostres mans i poder retratar els fets. 
Meravelles.

Les runes de sant Antoni

Nosaltres sempre hem dit que Tortosa d’ençà la Guerra Civil, deixà de ser una ciutat petita per convertir-se en un poble gran.

Aquesta circumstància és pot veure en molts aspectes de la vida a la ciutat, durant el període citat i que arriba fins als nostres dies, on es pot començar a veure un dèbil despertar d’aquesta tragèdia.

Un exemple d’aquest fet, va ser  la pèrdua de patrimoni d’una manera ferotge, la ciutat amb la ressaca de la guerra i fins als nostres dies ha anat perdent irremeiablement gran part del patrimoni arquitectònic: temples, habitatges... fent del seu casc antic, durant llargs anys, un lloc devastat i desèrtic.


Molts factors van intervindré en aquest afer: des de la mateixa revolució anticlerical a la República, passant pels bombardejos, els agressius i nefastos gestors de Regiones Devastadas, l’economia gairebé de subsistència durant la postguerra de la majoria de la població de la ciutat, va fer que una de les coses més factibles davant la destrucció, fos l’abandonament ans la restauració o rehabilitació.
A l’àmbit particular també cal tenir en compte que moltes famílies no van rebre suport administratiu, per rojos, fet que va accelerar i deixar en mans la reconstrucció de la ciutat en molt poca gent. 

Construint malament, ràpid i d’una lletjor insuportable, si més no podem fer dues comparatives de la ciutat: els immobles construïts a les tres primeres dècades del segle XX i els construïts entre els anys 40 i 70 del mateix segle. No hi ha color.

Una mostra la tenim en la fotografia (no antiga) de les runes de sant Antoni, que van estar senyorejant el carrer Montcada durant dues dècades. La foto que mostrem és del 2010, tot just abans de començar la seva reconstrucció, un cop ja havia estat enderrocada la coberta i part de la façana per part del consistori, per evitar un ensorrament major del temple després de anys en degradació. Aquesta foto cedida per Hilari Muñoz, és de gran interès ja que en ella a més de veure l’estat deplorable del solar, hi podem veure com es mantenien les pintures murals i com han quedat integrades dins la reconstrucció del nou edifici del CISS. 

La capella del palau del Bisbe

Una mostra del gòtic tortosí, que molt sovint resta ocult a les mirades de visitants i naturals.


És la façana interior de la capella del Palau, una façana ricament ornamentada amb arc apuntant i representació escultòrica.  Destaca la Mare de Déu al timpà i la representació dels sants bisbes als brancals sobre pedestal i a manera de pinacles a sobre de les columnes, totes aquestes escultures es mostren amb dosseret:  element arquitectònic decoratiu volat i en forma de volta. A més el seu valor és major, ja que conserva part de la policromia original de la mateixa. A la façana hi són adossades dues finestres apuntades amb trencallum i traceria a la part superior. L’autoria de la mateixa ha estat atribuïda a Guillem Seguer, arquitecte, pintor i escultor de Montblanc.

Tota aquesta façana dona accés a l’espectacular capella del Palau del Episcopal, on destaca la seva volta de mitja estrella, sobre voltes raconeres.

La fotografia ha estat trobada a la xarxa, nosaltres sols hi mostrem un fragment de la totalitat de la mateixa; estereoscòpica. L’autor va ser, cap al 1915, Francesc Xavier Parés, en aquell moment president de la secció de fotografia del Centre Excursionista de Catalunya. 

Capitells romànics

Són els únics capitell historiats del claustre de la Seu, de Tortosa. Els podem trobar a la porta d'accés al pati a la nau de migdia. Molt possiblement aquests capitells van pertànyer a l'antic claustre romànic de la catedral. A ell hi trobem diferents escenes de la vida de Jesucrist.


A la foto de Roisin en qüestió hi podem veure el capitell de la dreta, en ell es representa l'entrada triomfal de Jesús a Jerusalem, els tres d'Emmaús: Aquell mateix dia, dos dels deixebles feien camí cap a un poble anomenat Emmaús, que es trobava a onze quilòmetres de Jerusalem, i conversaven entre ells de tot el que havia passat. Mentre conversaven i discutien, Jesús mateix se´ls va acostar i es posà a caminar amb ells, però els seus ulls eren incapaços de reconèixer-lo...
Aquestes escenes queden ocultes per la perspectiva de la fotografia, el que observem i seguint l'ordre inicial: un altar i les figures d'uns soldats amb vestimentes medievals que prenen pres a Jesús. 

La Casa Bau

Una de les cases modernistes més característiques de l’eixample tortosí: la casa Bau.


Fa poc li vam dedicar una entrada, aquest cop hi deixem una fotografia del que va ser la casa, en els seu inicis, i no sols ella sinó també part dels magatzems que es situen al carrer Ramon Berenguer IV.  La imatge per si sola ja ens mostra la bellesa de la casa amb una tipologia de ‘Vila’, que actualment resta tant altera, convertint-la amb un bloc d’habitatges, perdent tot l’espectacular remat de la part de les golfes.

Tot així i per sort encara podem gaudir de la visió de la tribuna i l’entrada i la seva decoració.


A més la fotografia ens parla de més coses, ara la situem en un entorn urbà clar, però aquesta foto ens mostra com l’accés a la Simpàtica encara es mantenia verge, amb carrer de terra i pocs per no dir cap habitatge més, amb el fortí d’Orleans traient el cap per l’esquerra .

Històries de la Terra Alta

Fem aquesta entrada per encoratjar als amics de la Terra Alta, a continuar contant-nos històries. Les podreu torbar al blog d’Històries de la Terra Alta, un espai que s’obri a la nostra finestra, per conèixer i contextualitzar el nostre territori i el nostre temps.



Per il·lustrar aquesta entrada utilitzem una de les fotografies publicades a l’espai, de la magnífica façana de l’església parroquial de Sant Andreu a la Fatarella. Una foto de l’excursionista Josep Salvany-Blanch. On podem veure el programa decoratiu del barroc aplicat a l’arquitectura, sent un exponent molt destacat de les nostres terres. 

Amb el mar de fons, els negocis dels Carsi

Imatge dels treballs relacionats amb l’arròs a La Ràpita, per als molins arrossers de Carsi.

La Casa Carsi Hermanos y Cia, va ser fundada a Barcelona en 1820. Tenia entre altres la funció de Banca, a més de molí arrosser, fàbrica de gel, d’adobs i de vins. La seva època daurada va a ser a principis del segle passat amb seus a Barcelona, Vinaròs i Sant Carles de la Ràpita. 


Els Carsi, eren naturals de Morella i el seu buc insígnia va ser el Molí de Farina, “El Progreso” a Vinaròs, posteriorment s’anomenaria “Arrocerias San Martin” (1952), passant a mans d’industrials de Silla, transformada en molí d’arròs amb personal vingut de València. Actualment no hi queda res, ni del moli, ni de la luxosa torre familiar adjacent dels Alcoverro (posterior Holel Aixalà), enderrocats per la pressió urbanística.


Eixugar-lo a les eres, amb el mar de fons. Les fotografies de Roisin, són extremadament fines fixeu-vos en cada un dels detalls: els sacs, les eres, els garbells, els posts de la llum, la vestimenta... i sobretot en la curiositat del personatge de la dreta, que desatén la seva feina per mirar a càmera. Simplement espectacular.

Fotografia: Baix Ebre i Montsià Antics.

Info: Vinapedia.

La Casa Bau. L'ennobliment de l'eixample, els espais de la burgesia.

La Casa Bau tot just fa cent anys. Construïda entre el 1912 i el 1914, es pot englobar dins de l’eclosió constructiva que va haver a la ciutat en aquell període de temps: l’església del Roser, l’Escorxador i tantes altres cases modernes que van bastir les famílies burgeses de la ciutat, com ara els Ballester, Sabaté, Segarra, Pallarès, Brunet, Pinyana, Climent...

Unes cases modernes, bastides a la moda del moment, el Modernisme. És possible que hagués una certa rivalitat entre famílies en fer i bastir la casa més espectacular de totes. Tot així per aquella època per la ciutat circulaven un bon grapat d’arquitectes importants com els Monguió, Abril, Font i Carreras, Vaquer... En aquest cas la casa dels Bau va ser encarregada a Joan Amigó i Barriga, tot i que la casa va ser finalitzada pel que serà l’arquitecte de la casa dels Ballester a la plaça Alfons; Josep Plantada i Artigas.

La casa va ser construïda per l’empresari Josep Bau i Vergés, fundador de l’empresa exportadora d’olis Aceites Bau S A, adjacent a la casa i donat al carrer paral·lel Sant Joan de la Salle, ca construir els seus magatzems d’oli, del mateix estil i encara conservats.

L’eixample era gairebé nou a principis del segle passat i era el lloc ideal on construir les més grans i luxoses cases de la ciutat, va ser un veritable pol d’atracció per a la burgesia d’aquell temps. La casa va ser dissenyada inicialment com una Vila, amb planta baixa, principal i primer pis amb un remat espectacular. Aspecte que va perdre durant els anys de la postguerra al ser reformada i adquirir aparença d’un bloc habitatges  amb el creixement en altura de dues plantes més.

Tot i així l’edifici encara conserva el seus trets més característics com és la gran tribuna a la planta principal de pedra i amb un regust goticista, on no manquen les gàrgoles, gelosies i pinacles. Altre aspecte important de la façana i que encara conserva és la simetria empleada a la mateixa destacant a la planta baixa i emmarcant la gran entrada de marbre, les dotze columnes amb capitells florals i arcs peraltats.

A més, a la façana cal destacar el gran treball amb forja i la rica decoració vegetal aplicada a la mateixa. El seu interior sobretot destaca per l’aplicació de diferents oficis (escultors, ceramistes, fusters, vidriers,...) en la concentració de fer de la casa un espai artístic, ric i ornamentat, buscant la singularitat i dignificació de l’espai. Cal remarcar la coherència entre la decoració interior i l’exterior, per exemple en les singulars formes trilobulades emprades en la fusteria, presents també en els arcs de portes i finestres a l’exterior.

Altre aspecte a destacar és la seva façana posterior, tot i que més oculta i de difícil observació se’ns presenta més lleugera, on destaca al seu pis principal o planta noble una gran terrassa amb una gran vidriera semicircular.


Els antics i fantàstics magatzems del industrial oleícola, destaquen per tenir tres molls de descàrrega, cada un amb obertura d’arcada modernista, en ferradura i lleugerament apuntada, amb reixes de ferro i trigeminada (és a dir, dividida en tres parts, no iguals), amb ús de pedra i coronaments vegetals. Una construcció industrial molt inusual per la seva riquesa en la decoració i l’ús de materials.

Actualment alberga la seu del Col·legi d’Arquitectes, demarcació de l’Ebre. Anteriorment no sempre va tenir un ús familiar, durant la Guerra Civil va ser seu de la UGT.

Tot just aquest any, ha estat restaurada la façana donant-li altre cop esplendor, aquest gran edifici de la ciutat. 

Fonts: Ilercavònia. Web de la Diputació de Tarragona i del Col·legi d’Arquitectes, Demarcació Ebre.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...